fredag 24. oktober 2014

Lise brød ❤️


I dag har jeg baket noen ordentlige grove brød.

Oppskriften fikk jeg fra en tidligere arbeidskolega. Fra den tiden jeg jobbet på Lillehuset.

De er kjempe smakfull og saftige. Og har rikelig med fiber.

Det er neste bare jeg som spiser dem her hjemme.
Derfor skjerer jeg dem opp og fryser.
Da er det bare å ta så mange skiver som skal spises opp fra fryseren ei lita sund før.

Deilig med ferske brød hver dag.






Oppskrift på Lise Brød❤️

3 brød

1     kg.     Hvetemel

500 gr.      Samlar spelt grov

200 gr.      Helkorn hvete

2.    Pk.     Gjær

250 gr.      Store havregryn

2     ts.       Salt

2     dl        linfrø

2     dl       solsikkekjerner

1     liter   H-melk

8     dl       vann


Bland alt det tørre
Tilsett temperert veske
Bland sammen det hele til en røre
La deigen heve i 1 time
Slå den ned
Hev i nye 30 min
Spa deigen over i smurte former
Og stek i ovnen på 200 grader i 50-60 min.
Kan også med stor fordel settes i kald ovn
Da må de stå ca. 70 min
Bør oppbevares i kjøleskap




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er evig takknemlig for en liten hilsen fra deg.